Browsing: Administratie

Fiscale artikelen over administratie voeren in het midden- en kleinbedrijf.

Administratie

Het terugvragen van BTW op oninbare vorderingen gaat waarschijnlijk een stuk makkelijker worden per 1 januari 2017. Voorheen moesten er relatief veel stappen gezet worden voordat de BTW teruggevraagd kon worden bij de Belastingdienst. Om deze reden wordt de procedure…

Administratie

Belastingdienst kenmerken herkennen Op uw bankafschrift krijgt u regelmatig afschrijvingen van de Belastingdienst. Het kan onduidelijk zijn waar de betaling (of ontvangst) van de Belastingdienst betrekking op heeft, aangezien in de omschrijving alleen een nummer met code bevat. Gelukkig is…

Administratie

Sinds 1 januari 2015 is de werkkostenregeling (WKR) verplicht voor alle werkgevers. In de praktijk blijkt dat er vaak nog veel onduidelijkheid bestaat over de WKR. Onder de WKR mag u maximaal 1,2% van de totale fiscale loonsom (ook wel…

Administratie Accountantskosten besparen

Een relatief grote kostenpost zijn toch vaak de accountantskosten. Uit onderzoek is gebleken dat de kosten enorm variëren tussen verschillende bedrijven om de jaarrekening en aangifte inkomstenbelasting op te stellen. Wat kunt u er aan doen om de accountantskosten te…

Nieuws wijziging VPB tarief 2018

De eerste schijf van de vennootschapsbelasting (VPB) gaat in 2018 veranderen, van 20% over de eerste €200.000 aan resultaat, naar 20% over €250.000 aan resultaat. Vervolgens wordt dit bedrag stapsgewijs doorgetrokken naar €350.000 in 2021. Dit heeft staatssecretaris Wiebes aangegeven…

Administratie

De meeste ondernemingen moeten voor hun goederen en diensten btw in rekening brengen. Daartegenover mogen ze alle voorbelasting in aftrek brengen. Het saldo hiervan wordt periodiek afgedragen aan de Belastingdienst. Ondernemingen die ook vrijgestelde prestaties leveren, mogen niet alle voorbelasting…